Resultaten

dinsdag 22 juni 2010

Joran :'Had ik maar naar mijn moeder geluisterd'

door John van den Heuvel en Bert Huisjes
LIMA (Peru) - Joran van der Sloot heeft er begrip voor dat zijn moeder hem niet komt opzoeken in de zwaar bewaakte Castro Castro-gevangenis in Lima. „Ik begrijp het, ik heb haar en veel andere mensen te veel pijn gedaan. Had ik maar naar haar geluisterd.”

De Nederlander doet zijn uitspraken tegenover twee Telegraaf-verslaggevers die hem voor het eerst en als enige te spreken kregen in zijn cel.

Hij betuigt in het gespek geen spijt maar wil ook niet klagen. „Dat ik hier zit, is mijn eigen schuld. Mijn advocaat heeft me gezegd dat ik hier minstens twee jaar moet blijven. Zo lang duurt het voor het proces begint. Ik probeer er het beste te maken.”

Maandag weigerde Van der Sloot elke vraag te beantwoorden van de Peruaanse onderzoeksrechter Carlos Morales. Hij werd aan de rechter voorgeleid in zijn cel, in bijzijn van zijn advocaat Máximo Altez.

Het tweedelige interview dat De Telegraaf had met Joran, leidde gisteren in de Amerikaanse media al tot een stortvloed aan publicaties. De meeste grote nieuwszenders openden met de verklaring dat Joran zegt te zijn misleid en zijn verklaringen intrekt.

Hij zou een bekentenis hebben afgelegd, met de belofte dat hij dan snel zou worden uitgeleverd. Ondertussen rijzen er vragen over de rol van de Amerikaanse FBI. Er is een groeiend aantal aanwijzingen dat de federale politie rond de dood van Stephany Flores een undercoveroperatie tegen Joran uitvoerde. In het hotel waar het meisje werd gevonden, blijken bijvoorbeeld in het geheel geen bewakingscamera's te hangen die gericht waren op kamer 309.

De camera's hebben er niet standaard gehangen en zijn in elk geval verwijderd, zo bleek gisteren bij een bezoek aan het Hotel Tac in Lima.

De Chinese familie, die het hotel runt, heeft een spreekverbod. In het hotel verbleef tegelijk met Joran een pokerspeler, mogelijk een Amerikaanse agent, die hem overhaalde naar Lima te komen. Hij was het ook die het hotel indirect erop attendeerde dat Joran weg was en de kamer diende te worden geopend. Het vermoeden is dat de Peruaanse politie van de FBI ook de observatiebeelden ontving. Joran verklaarde tegenover De Telegraaf dat deze man, Elton Garcia alles voor hem "had geregeld en betaald".

Lees het hele interview met Joran vandaag in De Telegraaf

Bron: Telegraaf.nl

Geen opmerkingen: